Tuesday, 29 May 2018

MODUL 2: PEMBELAJARAN ABAD KE-21: AMALAN DAN TUNTUTAN PEMBUDAYAAN DI SEKOLAH

OLEH:
DR. NORHANA BAKHARY
PEJABAT PENDIDIKAN DAERAH SEREMBAN

Rupa dan bentuk pendidikan yang sesuai dengan generasi abad ke-21 telah banyak diperkatakan dan banyak bahan-bahan penulisan yang mengulas mengenai pendidikan yang mampu memenuhi harapan dan keperluan pendidikan masa kini dan masa depan. Rata-rata pakar pendidikan bersetuju bahawa kaedah pengajaran dan pembelajaran perlu berubah sesuai dengan perkembangan, keperluan dan tuntutan dunia pendidikan semasa. Kaedah pengajaran konvensional seperti “chalk and talk” semata-mata tidak lagi menarik minat murid, sebaliknya proses pengajaran kini memerlukan kaedah yang lebih dinamik dan kreatif dengan kandungan pengajaran yang relevan sesuai dengan perkembangan semasa.
Semua pihak yang terlibat secara langsung dengan dunia pendidikan perlu menyedari bahawa “tiada ruang untuk tidak ikut sama” dalam  melaksanakan transformasi pendidikan. Malah perubahan dalam pendidikan perlu sentiasa seiring perkembangan zaman atau selangkah kehadapan. Guru-guru perlu bersedia menerima perubahan dan dapat mengurus perubahan dengan cekap dan berkesan agar pengajaran dan pembelajaran menjadi lebih segar dan memenuhi keperluan murid.

Menyedari kepentingan guru memahami dan bersedia melakukan perubahan dalam pengajaran dan pembelajaran, Kementerian Pendidikan Malaysia telah melancarkan inisiatif pembelajaran abad ke-21 secara rintis pada tahun 2014 dan meluaskan pelaksanaan keseluruh negara mulai tahun 2015. Justeru perbincangan kali ini akan membuat perkaitan antara SPI, KBSM/KSSM, DSKP/HSP dan tuntutan pelaksanaan PAK 21.


























No comments:

Post a Comment

e - BIMBINGAN & PEMENTORAN

JOM BELAJAR MATEMATIK TARAF SPM

Disediakan oleh: Puan Nor Aisah binti Jamil Pegawai SISC+ Matematik dan Sains MARI BELAJAR CARA JAWAB SOALAN MATEMATIK SPM BAHAGIAN A KERTAS...