Friday, 1 June 2018


ASPEK
0
TAHAP 1
TAHAP 2
TAHAP 3
TAHAP 4
CATATAN
OBJEKTIF  PEMBELAJARAN

Guru menyediakan objektif pembelajaran yang tidak dapat diukur dan tidak dibincangkan bersama-sama murid sebelum memulakan PdP.

Guru menyediakan objektif pembelajaran yang boleh diukur mengikut pelbagai aras keupayaan murid; dan memenuhi mana-mana satu (1) daripada kualiti berikut:

ð        membincangkan objektif dengan jelas bersama-sama murid;
ð        mengikut peruntukan masa yang ditetapkan; dan
ð        mengikut ketetapan kurikulum.

Guru menyediakan objektif pembelajaran yang boleh diukur mengikut pelbagai aras keupayaan murid; dan memenuhi mana-mana dua (2) daripada kualiti berikut:

ð        membincangkan objektif dengan jelas bersama-sama murid;
ð        mengikut peruntukan masa yang ditetapkan; dan
ð        mengikut ketetapan kurikulum.

Guru menyediakan objektif pembelajaran yang boleh diukur mengikut pelbagai aras keupayaan murid; dan memenuhi semua kualiti berikut :


ð        membincangkan objektif dengan jelas bersama-sama murid;
ð        mengikut peruntukan masa yang ditetapkan; dan
ð        mengikut ketetapan kurikulum.

PERANCANGAN
PENGAJARAN

Guru menyediakan RPH yang mengandungi objektif yang boleh diukur dan aktiviti pembelajaran yang sesuai, menentukan kaedah pentaksiran dalam PdP dan menyediakan ABM/ BBM /BBB /TMK.

Guru mencapai Tahap 1 dan memenuhi mana-mana satu (1) daripada kualiti berikut:

ð         mengikut pelbagai aras keupayaan murid
ð         mengikut peruntukan masa yang ditetapkan
ð         mengikut ketetapan kurikulum/arahan yang berkuat kuasa.

Guru mencapai Tahap 1 dan memenuhi mana-mana dua (2) daripada kualiti berikut:

ð        mengikut pelbagai aras keupayaan murid
ð        mengikut peruntukan masa yang ditetapkan
ð        mengikut ketetapan kurikulum/arahan yang berkuat kuasa.

Guru mencapai Tahap 1 dan memenuhi semua kualiti berikut :


ð         mengikut pelbagai aras keupayaan murid
ð         mengikut peruntukan masa yang ditetapkan
ð         mengikut ketetapan kurikulum/arahan yang berkuat kuasa.


PENGAJARAN
BERASASKAN AKTIVITI

Pengajaran guru mengandungi aktiviti bersifat arahan yang dilakukan oleh murid serta dikaitkan dengan pembelajaran murid



Pengajaran guru mencapai Tahap 1 dengan aktiviti yang melibatkan kreativiti, perbincangan dua hala, aplikasi praktikal atau penggunaan KBAT dan memenuhi kualiti berikut:



ð      mengikut peruntukan masa yang ditetapkan.
ð      mengikut ketetapan kurikulum/ arahan yang berkuat kuasa.


Pengajaran guru mencapai Tahap 2 dengan aktiviti yang melibatkan kreativiti, perbincangan dua hala, aplikasi praktikal atau penggunaan KBAT mengikut pelbagai aras keupayaan murid dan memenuhi mana-mana satu (1) kualiti berikut:

ð      mengikut peruntukan masa yang ditetapkan.
ð      mengikut ketetapan kurikulum/ arahan yang berkuat kuasa.

Pengajaran guru mencapai Tahap 3 dengan  sekurang-kurangnya dua aktiviti yang berbeza dan melibatkan kreativiti dan memenuhi semua kualiti berikut:



ð      mengikut peruntukan masa yang ditetapkan.
ð      mengikut ketetapan kurikulum/ arahan yang berkuat kuasa.

KOMUNIKASI
Guru bercakap dengan jelas dan dapat didengari serta menggunakan bahasa yang mudah difahami oleh murid dan tidak membaca terus daripada buku teks.

Guru bercakap dengan jelas dan dapat didengari serta menggunakan bahasa yang mudah difahami oleh murid dan memenuhi mana-mana satu (1) daripada kualiti berikut :
ð      nada dan ketinggian suara yang berkesan secara berhemah;
ð      secara menyeluruh meliputi semua murid
ð      secara berterusan dalam PdP
Guru bercakap dengan jelas dan dapat didengari serta menggunakan bahasa yang mudah difahami oleh murid dan memenuhi mana-mana dua (2) daripada kualiti berikut :
ð        nada dan ketinggian suara yang berkesan secara berhemah;
ð        secara menyeluruh meliputi semua murid
ð        secara berterusan dalam PdP

Guru bercakap dengan jelas dan dapat didengari serta menggunakan bahasa yang mudah difahami oleh murid dan memenuhi semua kualiti berikut :

ð        nada dan ketinggian suara yang berkesan secara berhemah;
ð        secara menyeluruh meliputi semua murid
ð        secara berterusan dalam PdP

TUMPUAN DAN
PERHATIAN MURID
Guru membimbing murid dengan pelibatan sebilangan kecil murid memenuhi semua tindakan berikut :
ð        memberi respons berkaitan isi pelajaran
ð        berkomunikasi dalam melaksanakan aktiviti pembelajaran
ð        memberi respons yang menjurus ke arah pemikiran kritis dan kreatif berkaitan isi pelajaran
ð        mengemukakan soalan berkaitan isi pelajaran
Guru membimbing murid dengan pelibatan sebahagian murid memenuhi semua tindakan berikut:
ð        memberi respons berkaitan isi pelajaran
ð        berkomunikasi dalam melaksanakan aktiviti pembelajaran
ð        memberi respons yang menjurus ke arah pemikiran kritis dan kreatif berkaitan isi pelajaran
ð        mengemukakan soalan berkaitan isi pelajaran
Guru membimbing murid dengan pelibatan sebilangan besar murid memenuhi semua tindakan berikut:
ð        memberi respons berkaitan isi pelajaran
ð        berkomunikasi dalam melaksanakan aktiviti pembelajaran
ð        memberi respons yang menjurus ke arah pemikiran kritis dan kreatif berkaitan isi pelajaran
ð        mengemukakan soalan berkaitan isi pelajaran
Guru membimbing murid dengan pelibatan semua murid memenuhi semua tindakan berikut:
ð        memberi respons berkaitan isi pelajaran
ð        berkomunikasi dalam melaksanakan aktiviti pembelajaran
ð        memberi respons yang menjurus ke arah pemikiran kritis dan kreatif berkaitan isi pelajaran
ð        mengemukakan soalan berkaitan isi pelajaran

PENGURUSAN
BILIK DARJAH
Guru mengelola suasana pembelajaran secara berhemah dan menyeluruh dengan memenuhi mana-mana satu (1) kualiti berikut:
ð        mengawasi komunikasi murid  dalam PdP
ð        mengawasi perlakuan murid dalam PdP
ð        menyusun atur kedudukan murid selaras dengan aktiviti pembelajaran
ð        mewujudkan persekitaran pembelajaran yang menyeronokkan.
Guru mengelola suasana pembelajaran secara berhemah dan menyeluruh dengan memenuhi mana-mana dua (2) kualiti berikut:
ð        mengawasi komunikasi murid dalam PdP
ð        mengawasi perlakuan murid dalam PdP
ð        menyusun atur kedudukan murid selaras dengan aktiviti pembelajaran
ð        mewujudkan persekitaran pembelajaran yang menyeronokkan.
Guru mengelola suasana pembelajaran secara berhemah, menyeluruh dan berterusan dengan memenuhi mana-mana tiga (3) kualiti berikut:
ð        mengawasi komunikasi murid dalam PdP
ð        mengawasi perlakuan murid dalam PdP
ð        menyusun atur kedudukan murid selaras dengan aktiviti pembelajaran
ð        mewujudkan persekitaran pembelajaran yang menyeronokkan.
Guru mengelola suasana pembelajaran secara berhemah, menyeluruh dan berterusan dengan memenuhi semua kualiti berikut:
ð        mengawasi komunikasi murid dalam PdP
ð        mengawasi perlakuan murid dalam PdP
ð        menyusun atur kedudukan murid selaras dengan aktiviti pembelajaran
ð        mewujudkan persekitaran pembelajaran yang menyeronokkan.

BAHAN SUMBER PEMBELAJARAN
Guru menggunakan papan tulis  untuk menjelaskan konsep atau idea yang relevan dan perkataan/lukisan yang digunakan adalah jelas.




Guru menggunakan bahan sumber pembelajaran (ABM/BBM/BBB/TMK)  yang relevan, jelas dan menarik perhatian dengan memenuhi mana-mana satu (1) kualiti berikut:
ð        mengikut pelbagai aras;
ð        mengikut peruntukan masa yang ditetapkan;
ð        mengikut ketetapan kurikulum

Guru menggunakan bahan sumber pembelajaran (ABM/BBM/BBB/TMK) yang relevan, jelas dan menarik perhatian dengan memenuhi mana-mana dua (2) kualiti berikut:
ð        mengikut pelbagai aras;
ð        mengikut peruntukan masa yang ditetapkan;
ð        mengikut ketetapan kurikulum

Guru menggunakan bahan sumber pembelajaran (ABM/BBM/BBB/TMK) yang relevan, jelas, menarik, berkesan dan interaktif dengan memenuhi semua kualiti berikut:
ð        mengikut pelbagai aras;
ð        mengikut peruntukan masa yang ditetapkan;
ð        mengikut ketetapan kurikulum
ð        secara menyeluruh dari segi kecukupan dan  kecakupan/ meliputi semua murid


PENGETAHUAN KANDUNGAN
Guru menepati topik dan objektif pelajaran tetapi :

ð        membuat kesilapan isi kandungan
ð        memperlihatkan keraguan dalam penyampaian isi kandungan.




Guru menepati topik dan objektif pelajaran serta memenuhi kualiti berikut:
ð        tidak membuat kesilapan isi kandungan
ð        tidak memperlihatkan keraguan dalam penyampaian isi kandungan.
ð        memperlihatkan kesungguhan dalam memenuhi pelbagai aras keupayaan murid
Guru mencapai Tahap 2 serta memenuhi kualiti berikut:

ð        Mampu membuat keputusan dan menyelesaikan masalah dalam kandungan pembelajaran secara berhemah.
Guru mencapai Tahap 3 serta serta memenuhi kualiti berikut:

ð        menggabung/merentas/ mengaitkan isi pelajaran dengan tajuk/unit/tema/nilai/kemahiran/ mata pelajaran lain dalam aktiviti pembelajaran.

PENILAIAN
SECARA LISAN
Guru menyoal murid dengan soalan yang relevan, selari dengan keperluan objektif pelajaran dan berupaya:

ð        mengenal pasti jawapan yang betul dan salah atau memberi pengukuhan positif untuk jawapan yang betul.
Guru menyoal murid dengan soalan yang relevan, selari dengan keperluan objektif pelajaran secara berterusan, tekal dan berupaya:
ð        mengemukakan soalan yang menjurus ke arah pemikiran kritis dan kreatif mengikut keupayaan murid yang pelbagai.
Guru mencapai Tahap 2 dan berupaya:


ð        menggalakkan murid mengemukakan soalan berkaitan isi pelajaran.

Guru mencapai Tahap 3 dan berupaya:


ð        menggalakkan murid memperoleh pengetahuan dan kemahiran secara kendiri.


PENILAIAN
TUGASAN MURID
Guru menetapkan tugasan murid untuk menguji pencapaian objektif pembelajaran dengan mengenal pasti jawapan yang betul dan salah serta berupaya:
ð     memberi pengukuhan positif untuk jawapan yang betul dalam tugasan murid.
Guru mencapai Tahap 1 dan berupaya:


ð   mengkhususkan tugasan dengan
keupayaan murid yang pelbagai aras.

Guru mencapai Tahap 2 dan berupaya:



ð    mewujudkan tugasan yang menggalakkan murid ke arah membuat keputusan dan menyelesaikan masalah.
ð    secara berterusan, tekal dan segera

Guru mencapai Tahap 3 dan berupaya:


ð   mewujudkan tugasan  yang mendorong murid memperoleh pengetahuan dan kemahiran secara kendiri.
ð   secara menyeluruh dari segi kecukupan dan  kecakupan/ meliputi semua murid


KESIMPULAN
Guru mengakhiri pelajaran tetapi tidak tidak membuat kesimpulan pelajaran.
Pengajaran guru mencapai Tahap 1 dan berupaya memberikan kesimpulan umum hasil pembelajaran.
Pengajaran guru mencapaai Tahap 2 dan menjelaskan tiga hingga lima isi utama yang telah dipelajari.
Pengajaran guru mencapai Tahap 3 dan guru berupaya menerangkan sebab pelajaran berkenaan penting serta hubung kaitnya dengan pelajaran lain/kehidupan seharian.

REFLEKSI PEMBELAJARAN
Guru dapat membuat pemerhatian secara umum mengenai pengajaran dan memenuhi kualiti berikut:
ð   berdasarkan objektif pelajaran;
ð   mengikut ketetapan/arahan pelaksanaan pentaksiran yang berkuat kuasa
Guru mencapai Tahap 1 dengan mengenal pasti sekurang-kurangnya satu kekuatan dan satu keperluan penambahbaikan secara menyeluruh dari segi kecukupan dan  kecakupan/ meliputi semua murid.
Guru mencapai Tahap 2 dengan mengenal pasti sekurang-kurangnya satu kekuatan dan satu keperluan penambahbaikan serta dilaksanakan secara segera/berterusan/tekal.
Guru mencapai Tahap 3 dengan mengenal pasti sekurang-kurangnya dua kekuatan dan dua keperluan penambahbaikan serta dilaksanakan secara segera/berterusan/tekal.


No comments:

Post a Comment

e - BIMBINGAN & PEMENTORAN

JOM BELAJAR MATEMATIK TARAF SPM

Disediakan oleh: Puan Nor Aisah binti Jamil Pegawai SISC+ Matematik dan Sains MARI BELAJAR CARA JAWAB SOALAN MATEMATIK SPM BAHAGIAN A KERTAS...